Monday, 3 June 2013

Ice cream goreng semudah 1,2,3

Assalammualaikum w.b.t .
'Okey ye anak-anak,hari ni wan nak menunjukkan,ha menunjukkan cara-cara,cara-cara nak buat ice cream goreng.Ice cream goreng ni wan selalu buat untuk anak-anak wan.Eh cik kiah dengan cik bedah nak pergi mana tu?Tengok dulu ni ha wan nak tunjuk cara nak buat'

Haaa.korang boleh agak tak gaya siapa tu ,gaya chef wan la.Mohon chef wan tidak bash aku kerana meniru caranya bercakap.He.Korang pernah makan ice cream goreng?Maybe certain pernah and certain tak pernah makan malah tak pernah lihat.Yelah,mana ada kedai jual kan,usually dijual dekat pasar malam or bazar cenggitu.Kalau beli pon macam agak mahal.Aku tak ingt berapa harga seketul ice cream goreng but aku pernah beli dekat bazar dekt Uitm aku,aku beli sekali je.Why aku beli sekali,mungkin mahal i wonder.So untuk overcome masalah mahal tu,aku buat sendiri ice cream goreng aku.Lantak aku lah kan nak letak perisa apa,berapa banyak inti aku nak letak dalam ice cream goreng aku.HAHAHA.Puas hati! .Korang bygkan kalau makanan kadang tu kita beli mahal,padahal kita boleh buat sendiri,tak ke berpatutan mahal heaven kot.Korang boleh sesuka hati mak nenek sebelah atuk jiran sebelah 3 dari kanan rumah korang berapa banyak kuantiti yang korang nak dalam makanan korang.Dah la korang puas hati,murah pulak tu.Aku ni kalau boleh murah lagi memang aku nak murah .Kihkihkih.

Berbalik pada resepi ice cream goreng semudah 1,2,3 tu tak lah hanya 3 step je.Aku saje letak 1,2,3 bg korang macam waaaaah senang je nak buat ice cream ni sebenarnya.Bahan-bahannye memang 3 bhan je.

Dan bahan-bahan  yang diperlukan ialah:

1.ice cream(tak kisah nak perisa apa)
2.Roti,kalau boleh roti jenama Gardenia sebab lembut,kalau jenama lain cepat patah
3.Bekas atau tupperware yang berlubang yang berbentuk bulat untuk membentukkan ice cream goreng.

Cara-caranya :
Ice cream yang abang aku belikan,jangan tanya kenapa tinggal separuh,sebab aku dah makan dlu.Panas angat! Pekena ice cream memang tindakan yang patut diambil semasa musim panas yang melanda Malaysia sekarang.
Mula-mula,korang letak ice cream diatas roti.Agak-agak tau letak.Jangan letak banyak macam nak membunuh sebab takut bocor nanti .Macam picture diatas dah ok dah.

Next,letakkan another roti atas roti tadi,then amek la bekas ape2 yang bentuk bulat,korang presskan.

So,nanti akan jadi bentuk macam ni.Korang bekukan dulu untuk semalaman .Untuk 4-5 jam pon dah memadai.Tapi for the best result korang bekukan lah semalaman supaya ice cream dalam tu tak cair. 
Peringatan! Kalau nak goreng korang goreng dalam minyak yang banyak dan betul-betul panas.Macam depp fry gitu.Goreng kejap je tau.Bile dah kekuningan boleh angkat dah .

Dah siap goreng,sedia untuk dihidang :)

Selamat Mencuba!

Eh ,dah kenapa ada gmbar beliau ni.Abaikan .Bye !


5 comments:

  1. nak tanya sikit. lepas goreng, aiskrim saye terus cair. camne nak buat bagi die keras?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh ,before masak ade bekukan tak ? kalau boleh bekukan sampai keras .so bile masak memang tak akan cair.

      Delete
  2. sejak bila kau pdi masak2 ni , xD

    ReplyDelete
  3. Haha .bukan nak cakap la .tapi aku memang pandai masak ,kau je tak tahu .haa .wehh,kau ade blog? waaah! haha

    ReplyDelete
  4. owh.. okay2, got it! thanks =)

    ReplyDelete